תובענות ‬ייצוגיות ונגזרות‭‬‬‬

משרדנו נמנה עם המשרדים המובילים בארץ בתחום התובענות הייצוגיות והנגזרות על כלל היבטיו השונים. מספר נכבד של תביעות ייצוגיות שהוגשו על ידי המשרד התקבלו על ידי בית המשפט, כאשר בגדרן ניתנו החלטות תקדימיות ופורצות דרך בתחום חדש זה של המשפט. תביעות רבות אחרות של המשרד הסתיימו בהסדרי פשרה שהביאו תועלת רבה לציבור. המשרד רואה בתחום זה שליחות, והתיקים בהם אנו בוחרים להיות מעורבים נבחרים על ידינו בקפידה, תוך מטרה לנהל מאבקים צודקים ולמנוע עוול אמיתי לציבור. עורך דין-תובענות ייצוגיות ונגזרות יידע לטפל באופן מהימן במקרים הללו.

בין התביעות הייצוגיות התלויות ועומדות ישנן

  • תביעה ייצוגית בהיקף של 5 מיליארד ₪ נגד חברת החשמל, בה היא נתבעת להשיב לציבור הצרכנים באמצעות הנחות עתידיות בחשבונות החשמל סכומים ששולמו על ידי הציבור אשר מימנו חריגות שכר ששולמו לעובדי וגמלאי החברה. בית המשפט המחוזי אישר את התובענה כייצוגית. בית המשפט העליון דחה בקשת רשות ערעור שהגישה חברת החשמל בכל הקשור לעילת חריגות השכר. בעקבות זאת, חברת החשמל והיועץ המשפטי לממשלה הגישו עתירה לקיום דיון נוסף בפני הרכב מורחב על פסק הדין, אולם, נשיאת ביהמ"ש העליון דחתה את העתירות לדיון נוסף. כעת מתבררת התביעה הייצוגית לגופה.
  • תביעה ייצוגית נגד תאגיד פולקסוואגן הגרמני ונגד צ'מפיון מוטורס בעניין "פרשת דיזלגייט". התביעה אושרה בשם שתי קבוצות: הקבוצה הראשונה – כלל הציבור במדינת ישראל, בגין זיהום האוויר העודף שנגרם; השנייה – בעלי כלי הרכב מתוצרת פולקסוואגן, אאודי, סקודה, סיאט ופורשה, בהם הותקנה תכנה המהווה תרמית, בגין הפגיעה בערך כלי הרכב, בגין עשיית עושר ולא במשפט ובגין נזקים לא ממוניים שנגרמו להם.
  • תובענה ייצוגית נגד חברות הביטוח המובילות– מגדל, כלל, הפניקס, הראל, איילון, מנורה, שומרה, איי. די. איי., שירביט ושלמה, בגין כל סוגי הפוליסות שהן משווקות, בנוגע למדיניותן העקבית שלא להוסיף ריבית על תגמולי הביטוח למן המועד הקבוע בסע' 28 לחוק חוזה הביטוח. חוק זה נועד להתמודד עם התופעה בה חב' הביטוח מעכבות תשלומים למבוטחים כדי להתישם ולגרום להם לוותר על תביעת הביטוח או להתפשר בנזיד עדשים. בית המשפט אישר את התובענה כייצוגית והיא מתבררת לגופה.
  • תובענה ייצוגית נגד חברת גט טקסיבגין הפרת חובותיה לגלות ולאפשר למשתמשי האפליקציה לבצע את הנסיעה במונית על פי מחיר המחירון של משרד התחבורה לנסיעות בין-עירוניות. בית המשפט אישר את התובענה כייצוגית והיא מתבררת לגופה.
  • תביעה ייצוגית נגד חברת פלאפון שעניינה תופעה של בעיות קליטה הנובעות מאי התאמה בין תדרי השידור של רשת הסלולר של פלאפון לבין התדרים בהם פועלים חלק ממכשירי הסלולר הקיימים בשוק. לאור כך, הוגשה תביעה ייצוגית נגד פלאפון ולאחר ההחלטה לאשר את התובענה כייצוגית, נוהלה התביעה הייצוגית לגופה תוך פיצול בין שלב האחריות לשלב הנזק, כאשר בתום הדיון בשלב האחריות קיבל בית המשפט את טענות התביעה. כעת מצויה התביעה בשלב בירור גובה הפיצוי שישולם לציבור.
  • תובענה ייצוגית נגד בזק בינלאומי בה נקבע כי בזק בינ"ל הפרה את חובתה על פי רישיונה לספק קו טלפון חינם לפניות בעניין תקלות ופגמים, באשר היא אינה מאפשרת שיחות חינם מקווי טלפון ניידים.
  • תביעה ייצוגית נגד חברת ביטוח בגין העלאה לא חוקית של פרמיות בפוליסות ביטוח דירה.
  • משרדנו ייצג בערעור בפני ביהמ"ש העליון בנוגע לדחיית בקשה לאישור תביעה נגזרת בשם חברת בזק נגד שאול אלוביץ ואחרים, בעניין אופן מימון השתלטות אלוביץ על חברת בזק. בפסק דינו של ביהמ"ש העליון שדחה את הערעור נקבעו תקדימים משפטיים חשובים בתחום דיני התאגידים ולמעורבות של ביהמ"ש בהחלטות של דירקטוריון החברה.

תובענות אשר אושרו כייצוגיות וכעת מצויות בהליך ערעור בפני בית המשפט העליון

  • תביעה ייצוגית נגד חברות כרטיסי האשראי – כ.א.ל, לאומי קארד, וישראכרט, בגין הפרת חובותיהן למנוע ולמגר את תופעת עושק לקוחותיהן הקשישים על ידי חברות שיווק ישיר.
  • תובענה ייצוגית נגד חברת הביטוח המובילות (כלל, מגדל, הראל, הפניקס, איי. איי. ג'י. ושירביט) בגין הפרת חובת הגילוי של חברת הביטוח באשר לאפשרות לבצע עדכון גיל ו/או וותק הנהיגה בעת חציית מדרגת גיל ו/או וותק באופן המזכה בהפחתת פרמיית הביטוח.
  • תביעה ייצוגית שהוגשה נגד רותם אמפרט ופריקלאס המשתייכות לקונצרן כי"ל בעניין זיהום סביבתי. בית המשפט המחוזי קבע כי התובעים עמדו בנטל ההוכחה הנדרש להראות שהזיהום החמור של מי אקוויפר חבורת יהודה, שמורת עין בוקק וחוף עין בוקק נגרם כתוצאה מחלחול והזרמה לתת הקרקע של שפכים תעשייתיים שמקורם במפעלי רותם אמפרט ופריקלאס, אך דחה את בקשת האישור מחמת התיישנות. ההליך מצוי בערעור.
  • תובענה ייצוגית נגד חברות ביטוח מובילות, בגדרה נטען כי כל חברות הביטוח נמנעות מלהוסיף מע"מ בתביעות פוליסות רכוש (מבנים ורכב) במקרים בהם המבוטח טרם תיקן את הנזק, בניגוד לעקרון השיפוי ובניגוד לפסיקת בית המשפט העליון בעניין.

תביעה ייצוגית

בקשות לאישור תביעות ייצוגיות אשר בסופן אושר הסדר פשרה על ידי ביהמ"ש

  • תביעה ייצוגית נגד קבוצת צ'מפיון מוטורס וקונצרן פולקסוואגן בגין כשל במערכת התזמון של מנועי TSI ברכבי קונצרן פולקסוואגן ונזקים שנגרמים בשל כך למנוע.
  • תובענה ייצוגית נגד מאפיות הלחם הגדולות בישראל – ברמן, אנג'ל ודוידוביץ, בנוגע לקרטל שביצעו ביניהן.
  • תובענה ייצוגית נגד חברת הוט, בנוגע לזמני המתנה ארוכים בקווי המענה לפניות לקוחות מעבר לזמן המותר על פי חוק. בית המשפט אישר הסדר פשרה שהושג בין הצדדים לאחר הליך גישור ממושך, בגדרו צפויה הוט לפצות את הציבור בפיצוי בשווי שנע בין 70 מיליון שקלים ל – 153 מיליון שקלים.
  • תביעה ייצוגית נגד הבנק הבינלאומי בנוגע לגביית עמלות והוצאות ביתר מלקוחות יו-בנק בגין פעילות בניירות ערך בבורסות חו"ל.
  • תובענה ייצוגית נגד דואר ישראל בגין גביית מחיר מופקע שלא כדין בעבור דמי בדיקת משכון בעת העברת הבעלות בכלי רכב. הדואר חויב לפצות את הציבור. דואר ישראל הגיש ערעור ומשרדנו הגיש ערעור שכנגד אשר נדונו בבית המשפט העליון. בעקבות הדיון, ניתן פסק דין בהסכמה, בגדרו הוסכם על מתווה בו יחושב וישולם סכום הפיצוי שתשלם דואר ישראל.
  • תובענה ייצוגית נגד General Motors Company  ויוניברסל מוטורס בנוגע לפגם בדוושת המצמד ("קלאץ'")המותקנת ברכבי  Chevrolet Spark.
  • תובענה ייצוגית נגד בנק לאומי לישראל בגין ניכוי מס ביתר במסגרת מסחר בניירות ערך, ובגין מצגים מטעים שהוצגו ללקוחות הבנק בנוגע לניכוי המס בעת שהם מבקשים לבצע עסקאות בניירות ערך.
  • תובענה ייצוגית נגד בזק בינלאומי בגין כשלים חמורים שהתגלו בתכנת סינון תכנים פוגעניים באינטרנט, אשר נועדה למניעת חשיפת ילדים לתכנים פוגעניים בעת גלישה, וכן בגין העדר היידוע על האופציה לקבלת תכנת סינון חינמית. בית המשפט אישר הסדר פשרה בגדרו שולמו לציבור פיצויים בהיקף של 12 מיליון שקלים, וכן בוצעה הסדרה עתידית.
  • תובענה ייצוגית נגד חברת התעופה Ryanair בטענה שבמסגרת הזמנת טיסות באתר האינטרנט של החברה, מחויבים הלקוחות בגין המרת מט"ח מיותרת מאירו לדולר בעת ביצוע התשלום. זאת מבלי שביקש זאת המזמין ולעיתים אף לאחר שביקש מפורשות שלא לבצע המרת מט"ח.
  • תובענה ייצוגית נגד Mitsubishi Motors  וכלמוביל בגין בעיית חלודה (קורוזיה) סדרתית הנוצרת באזור גומיית האיטום של חלון הגג ברכבי מיצובישי פאג'רו וגורמת לפגיעה באיטום חלון הגג.
  • תביעה ייצוגית נגד הראל בגין העובדה שלא הוסיפה הפרשי הצמדה לתגמולי ביטוח שמשולמים בגין חלק מהפוליסות, לכן הוגשה תביעה ייצוגית נגד חברת הראל.
  • אישור תובענה ייצוגית נגד חברת החשמל בגין הפרת החובה החוקית בסע' 18ב' לחוק הגנת הצרכן לספק קו חינם לפניות בגין תקלות.
  • תובענה ייצוגית שהוגשה נגד Toyota  ו- יוניון מוטורס שעניינה פגם בטיחותי במתלה הקדמי של ג'יפים מסוג טויוטה לנד קרוזר פרדו שעלול לגרום להתנתקות הגלגל הקדמי. בהסדר הפשרה הוסכם כי יוניון מוטורס תזמין את כל בעלי הרכבים לשם ביצוע תיקון של כלי הרכב בהם קיימת התקלה וכן תפצה את חברי הקבוצה בגין נזקים שנגרמו להם בעבר.
  • תובענות ייצוגית נגד חברות סלולר בנוגע לחיוב של לקוחות בתשלום בגין מסרונים שנשלחו אליהם ללא קבלת הסכמתם.
  • תובענות ייצוגיות שהוגשו נגד סנו, חוגלה ושופרסל בגין מצג מטעה של שקיות לסנדוויצ'ים ושקיות אשפה כ"שקיות מתכלות", "ידידותיות לסביבה", "ניתנות למיחזור" וכו'.
  • תובענה ייצוגית נגד חברות התקשורת בזק בינ"ל, נטויז'ן וסמייל בגין חיוב שלא כדין בזמן אויר בכרטיסי חיוג המיועדים לעובדים זרים.
  • תובענה ייצוגית שהוגשה נגד קסטרו וכ.א.ל. בגין הפרת תקנות ביטול עסקה ביחס לכרטיסי מתנה.
  • תובענה ייצוגית שהוגשה בשם משרתי הקבע בצה"ל ובני משפחותיהם נגד תאגיד "חבר" שעניינה גביית דמי מנוי שלא כדין בגין בתקופה בה טרם נקלט איש הקבע ב"חבר", בגדרו נקבע מנגנון שמונע הישנות התופעה בעתיד וניתן פיצוי כספי שיועד למימון מלגות ללימודים אקדמיים לחיילים משוחררים.
  • תובענות ייצוגיות נגד מספר חברות ביטוח בגין גביית פרמיה ביתר בחודש ההצטרפות בביטוחי חיים, בנוסף בגין תקופה בה אין עוררין שהמבוטח היה בחיים ועל כן לא היה לחברת הביטוח סיכון ביטוחי. בגדרם נקבע מנגנון שמונע הישנות התופעה בעתיד וניתן פיצוי לחברי הקבוצות בגין העבר.
  • תובענה ייצוגית נגד חברת סלולר בגין החרגה שלא כדין של סוגי שיחות מתוך תכניות של "בנק דקות", בגדרו נקבע מנגנון שמונע הישנות התופעה בעתיד וניתן פיצוי לחברי הקבוצה.
  • תביעה ייצוגית נגד חברת ביטוח בנוגע להפרת חובותיה בקשר עם הכיסוי הביטוחי למכשיר הרדיו בפוליסות ביטוח מקיף לרכב.

 

בך, לדרמן ושות' הינו משרד בוטיק ובין המשרדים הבולטים בתחום הליטיגציה מסחרית האזרחית במדינת ישראל, אשר מתמחה בתביעות משפטיות מורכבות בתחום המשפט האזרחי מסחרי, בתובענות ייצוגיות ותובענות נגזרות, בפירוקי חברות ודיני חדלות פירעון, במאבקי שליטה בחברות וארגונים ובהליכים בפני בג"צ בתחומי המשפט הציבורי.

קהל לקוחותינו כולל בין היתר בנקים, רשויות מקומיות, חברות היי טק, גופים וארגונים ציבוריים, מגוון לקוחות בתחומי התעשייה, המסחר והתשתית, חברות בתחום הבניה, חברות בתחום הדלק, לקוחות פרטיים וכן לקוחות מחו"ל.

המשרד לקח חלק משמעותי בהליכים פורצי דרך אשר נקבעו בהם תקדימים משפטיים חשובים. יתרה מכך, המשרד היה שותף באופן מלא בהליכי חקיקה בכנסת במספר תחומים, לרבות בתחום התובענות הייצוגיות, הגנת הסביבה וזכויות אלמנות ויתומי צה"ל.

המשרד מורכב מצוות עורכי דין מקצועי ומיומן אשר יעניק לכם את מלוא תשומת הלב, תוך יישום עבודת צוות, חשיבה יצירתית והבנה משפטית רחבה. זאת על מנת להעניק ללקוחותינו שירות משפטי מקיף, מהיר ויעיל תוך יחס אישי המותאם לכלל הצרכים של כל לקוח ולקוחה. מוזמנים ליצור קשר במספר 03-6932833.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן