תביעה ייצוגית נגד פרטנר, הוט, סלקום וחברות תקשורת נוספות

משרדנו נמנה על המובילים בישראל בתחום התובענות הייצוגיות והנגזרות, ולאורך השנים ניהל ועודו ומנהל תביעות רבות כנגד גופים מוכרים בישראל. ביניהן, תביעות רבות שהוגשו כנגד גופי תקשורת מובילים. למשל, תביעה ייצוגית נגד בזק, תביעה ייצוגית נגד פרטנר, תביעה ייצוגית נגד סלקום, נגד חברת פלאפון ועוד. נפרט להלן על ייחודיותה של תביעה ייצוגית נגד חברות תקשורת, ויובאו מספר דוגמאות לפעילותו של משרדנו בתחום.

 

כמה דברים שכדאי לדעת על תביעות ייצוגיות

בין אם אתם מעוניינים להגיש תביעה ייצוגית נגד הוט, סלקום, פלאפון, פרטנר, תביעה ייצוגית נגד בזק בינלאומי וכן הלאה, כדאי שתבינו בתור התחלה במה מדובר. תביעות ייצוגיות הן תביעות שבהן אדם אחד תובע למעשה בשמה של קבוצה גדולה של אנשים, כלומר קבוצה הכוללת נפגעים רבים אשר הנזק שנגרם לכל אחד מהם נמוך יחסית. מסיבה זו, אין הצדקה כלכלית להגשת תביעה פרטנית בגין הנזק, בשל עלות ההליך ובשל הזמן שנדרש לשם ניהולו.

למשל, אין טעם רב בהגשת תביעה פרטנית סלקום בגין חיוב יתר בסך עשרות שקלים בשנה, שכן הפיצוי המקסימאלי לצרכן הבודד יהיה מזערי ביחס לזמן הנדרש ולהוצאות הגדולות. לכן, הליכים אלו כלל לא היו יוצאים אל הפועל, לא היו מוציאים את הצדק לאור ולא היו מובילים מובילים לתיקון ההתנהלות של הנתבעת, אלמלא הייתה האפשרות להגיש תביעה ייצוגית בשם כלל הנפגעים שבצדה גמול מיוחד לתובע הייצוגי שפועל עבור הציבור. גמול זה מוענק לאדם התובע בשם הקבוצה, אשר מקבל פיצוי גדול יותר משאר החברים עבור טרחתו ועבור קידום האינטרס הציבורי.

כאשר מכפילים את הנזקים (והפיצויים הנדרשים בגינם) במספר גדול של צרכנים, שיכול להגיע לעשרות ואף מאות אלפי אנשים ולעתים מיליונים, הסכומים שיש להשיב לצרכנים  עשויים להוות גורם מרתיע. על כן, התביעה הייצוגית היא  כלי חשוב ביותר העומד לרשות הצרכנים בישראל (במקרה זה, צרכני התקשורת), המאפשר לאזן יחסי כוחות שאינם שווים מעיקרם, בין חברה גדולה וחזקה ובין אזרח פרטי שניזוק באופן קל, אך מקומם, מהתנהלותה.

תביעה ייצוגית נגד הוט

תביעות ייצוגיות שהגיש משרדנו נגד חברות תקשורת מובילות

כאמור, לאורך השנים ניהל משרדנו לא מעט תביעות ייצוגיות כנגד חברות התקשורת המובילות בישראל. כך למשל, משרדנו זכה באישור תביעה ייצוגית בזק, סמייל ונטויז'ן בשל חיובים שלא כדין בזמן אוויר בכרטיסי חיוג לעובדים זרים, דבר שהוביל להסדרי פשרה שאושרו בפסקי דין על ידי בית המשפט. בנוסף, משרדנו זכה בבקשות לאישור תביעות ייצוגיות כנגד חברות סלולר עקב חיוב לקוחות בגין מסרונים ששלחו אליהם גורמים אחרים בלא קבלת הסכמה, דבר שהוביל להסדר פשרה שאושר בפסק דין על ידי בית המשפט.

במקרה אחר, משרדנו זכה באישור תביעה ייצוגית כנגד חברת פלאפון, עקב בעיות קליטה הקשורות באי התאמת תדרי שידור של הרשת מול התדרים של חלק מהמכשירים הניידים שקיימים בשוק. לאחר שאושרה התובענה כייצוגית, פוצל הדיון בשלבי האחריות והנזק, ובתום הדיונים התקבלו טענות התביעה. בנוסף, משרדנו זכה באישור לתביעה ייצוגית הוט עקב זמני המתנה ממושכים למענה פניות של לקוחות, מעבר לזמן המותר לפי החוק.

משרדנו גם זכה בבקשה לאישור תביעה ייצוגית בזק בינלאומי, בה קבע בית המשפט  שהחברה הפרה את החובה לאספקת קו טלפון בחינם לפניות הקשורות בפגמים ותקלות, ואינה מאפשר שיחות חינם מטלפונים ניידים בהתאם להוראות הרישיון שלה. כנגד בזק בינלאומי זכה משרדנו גם בבקשה לאישור תובענה ייצוגית עקב כשלים חמורים בתוכנת סינון תכנים פוגעניים ברשת, שמטרתה הייתה למנוע את חשיפתם של ילדים הגולשים באינטרנט לתכנים פוגעניים ובזק בינלאומי גם לא יידעה את לקוחותיה לגבי האפשרות לקבל תוכנת סינון חינמית. לאחר אישור התובנה הייצוגית בעניין זה, נחתם הסדר פשרה מול הנתבעת.

שלב ראשון בהגשת תביעה ייצוגית

תביעה ייצוגית פרטנר, הוט, סלקום או כל חברת תקשורת אחרת, שונה מתביעה המוגשת אך ורק בשמו של אדם יחיד. בראש ובראשונה, יש לפנות אל בית המשפט על מנת שיאשר את התביעה כייצוגית. מדובר בשלב חשוב וגורלי לתביעה, במסגרתו תעשה הנתבעת ככל יכולתה על מנת למנוע מהתביעה להיות מאושרת כייצוגית, מה שעלול לפגוע בשמה הטוב ולחייבה בפיצויים גבוהים מאוד. אם בית המשפט מאשר את התביעה כייצוגית ניתן לדון בתביעה לגופה, כאשר לעיתים קרובות בשלב זה שואפות הנתבעות להגיע להסדר פשרה.

בתי המשפט אינם ממהרים לאשר תביעות כייצוגיות. מצד אחד, הם ערים להיותן של תובענות אלו כלי צרכני משמעותי, ומצד שני – לכך שיש המבקשים לנצל תביעות כאלו שלא בתום לב. על כן, כל תביעה שמבוקש לנהל כייצוגית חייבת לעמוד בשורה של תנאים, אותם צריך להוכיח עורך הדין ושכנגדם תטען ההגנה. לדוגמא, על עורך הדין המייצג להראות שקיימת עילת תביעה אישית לתובע הספציפי, המגיש את התביעה בשם קבוצת האנשים. בנוסף, עליו להראות שקיימת עילת תביעה, ושקיים סיכוי לזכייה בתביעה בסוף המשפט.

כאמור, יש גם להראות כי ישנה עילת תביעה משותפת, כאשר על בית המשפט גם לוודא שאכן ניתן להגיע לסעד משותף ואחיד, להבדיל מצורך כאמור לבחון בצורה נפרדת כל חבר וחבר. מלבד זאת, יש להראות כי התובע ועורכי הדין הינם תובעים "הולמים", כלומר בעלי יכולות לשאת במטלה הגדולה של ניהול תביעה ייצוגית, ושהתביעה מוגשת בתום לב – ללא כוונה למשל לסחוט, להתנקם או לפגוע בנתבעת.

ככל שנפגעתם מהתנהלות שהנכם סבורים כי מתאימה להתברר בהליך ייצוגי, הנכם מוזמנים ליצור עמנו קשר באמצעות השארת פרטים באתר, או באמצעות האי-מייל Limor@bachlaw.co.il או בווטסאפ לקישור המופיע באתר או בטלפון מס' 03-6932833.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן