תביעה ייצוגית נגד חברת ביטוח

כמעט כל אדם בישראל מבוטח באופן כזה או אחר על ידי חברות הביטוח, החל בחסכונות הפנסיוניים וביטוחי המנהלים הכוללים רכיב ביטוחי, דרך ביטוחי הרכב, הדירה, התכולה, הבריאות וכן הלאה. אין זה נדיר לראות חברת ביטוח שנוקטת בהתנהלות קלוקלת שאינה עולה בקנה אחד עם ההוראות הכתובות בפוליסות ובהסכמים נוספים, בתקנות ובחקיקה הרלוונטית כדי להימנע מלשלם כספים למבוטח או לצד ג' בקרות מקרה ביטוח. במקרים כאלו ניתן להגיש תביעה ייצוגית נגד מגדל, הראל, מנורה, תביעה ייצוגית נגד הפניקס, נגד חברות הביטוח הנוספות, ואף תביעה ייצוגית אחת כנגד מספר חברות ביטוח ביחד.

 

המשמעות של תובענה ייצוגית נגד חברות ביטוח

יש להבין כי תביעה ייצוגית נגד חברת ביטוח אינה דומה לתביעות רגילות, או לתביעות ביטוח פרטיות המוגשות לחברה או לבית המשפט. בתביעות רגילות, קיים אדם אחד שהינו מבוטח בחברה התובע את מה שלדעתו מגיע לו לקבל בקרות מקרה ביטוחי כלשהו. בשונה מכך, תביעה ייצוגית נגד חברת ביטוח,  היא תביעה בה אדם אחד תובע את חברת הביטוח בשם קבוצה גדולה של מבוטחים, או צדדים שלישיים או מוטבים.

מדובר בלקוחות שלכל אחד מהם נגרם על פי רוב נזק קטן יחסי בשל התנהלות דומה של חברת הביטוח. למשל, כאשר חברת הביטוח העלתה באופן לא חוקי את הפרמייה של פוליסה מסוימת, או  שהחברה לא עמדה בחובותיה לכיסוי בפוליסה מסוימת, מכיוון שלא הוסיפה הפרשי הצמדה לתגמולי הביטוח, וכדומה. כאמור, מדובר בחלק גדול מהמקרים בנזקים קטנים יחסית, בגובה של עשרות או מאות שקלים, ולכן אינם מצדיקים הגשת תביעה פרטנית לבית המשפט, עקב העלות של ניהול ההליך המשפטי, הזמן שיש להשקיע והמאמצים המתלווים לניהול ההליך.

כך נוצר מצב שמשרת את אינטרס חברת הביטוח, בו היא לכאורה "מוגנת" מפני נזקים קטנים יחסית שהיא גורמת למבוטחיה "בשיטת מצליח", ההולכים ומצטברים בהתאם לכמות המבוטחים הנפגעים, ועשויים להסתכם ברווחים עצומים.  זאת,  בעוד  המבוטחים אינם תובעים על נזקיהם הקטנים, שכן הם חוששים להתעמת עם חברת ביטוח חזקה שעושה שימוש במיטב עורכי הדין.

המטרה של תביעה ייצוגית כנגד חברת ביטוח היא להביא לסיום העוולה הצרכנית באמצעות כוחם המשותף של תובעים רבים, אשר כל אחד מהם תובע סכום קטן המצטבר ביחד לסכומים גדולים מאוד – שלעיתים אף מגיעים למאות מיליוני שקלים. לכן, חברות הביטוח עושות כל מאמץ על מנת שבית המשפט לא יאשר את התובענה כייצוגית, ובמידה והיא אושרה – לרוב יחתרו החברות להגיע לפשרה מול התובע. יש לציין שחברי הקבוצה מקבלים פיצוי קטן על הנזק שנגרם להם, אולם יוזם התביעה זכאי בדרך כלל, לקבל גמול מיוחד עבור טרחתו..

תביעות ייצוגיות שהגיש משרדנו נגד חברות ביטוח

תובענה ייצוגית היא תחום משפטי מורכב וייחודי המצריך בקיאות מעמיקה, אורך רוח וניסיון עשיר, ניסיון רב בליטיגציה ועוד. בנוסף, חברות הביטוח משקיעות משאבים רבים לשם התגוננות מפני תביעות ייצוגיות ועל כן, חשוב לבחור במשרד עורכי דין בעל ניסיון רב בתביעות ייצוגיות נגד חברות ביטוח. משרדנו, הנמנה על המובילים בתחום התובענות הייצוגיות והנגזרות בישראל ניהל ומנהל תביעות רבות נגד חברות הביטוח.

כך לדוגמא, משרדנו זכה בתובענה ייצוגית נגד כל חברות הביטוח המובילות בישראל – כלל, מגדל, הראל, הפניקס ואיילון, שעסקה בכך שחברות הביטוח לא מוסיפות ריבית על תגמולי הביטוח לפי המועד האמור בחוק חוזה הביטוח. כן, הגיש משרדנו בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד חברת הראל, בגין אי הוספת הפרשי הצמדה לתגמולי ביטוח בחלק מהפוליסות בה נחתם הסדר פשרה שאושר על ידי ביהמ"ש.

תביעה ייצוגית נגד מגדל

תביעות נוספות שאושרו כתביעות כייצוגיות שהגיש משרדנו, הן תביעה שעסקה בכך שחברת ביטוח העלתה באופן בלתי חוקי פרמיות בפוליסות ביטוח דירה, ותביעה נגד חברת ביטוח שהפרה התחייבויות לכיסוי ביטוחי למכשירי רדיו בביטוח מקיף לרכב. כן, זכה משרדנו בבקשה לאישור תובענה ייצוגית כנגד חברת הביטוח כלל,  בגין כך שלא אפשרה לבעלי ביטוח מנהלים הוני וביטוח מנהלים קצבתי לנתב הפרשות פנסיוניות וליהנות ממקדם קצבה טוב יותר. זאת, בניגוד לתיקון מספר 3 לחוק הפיקוח על השירותים הפיננסיים (קופות גמל).

נוסף על כך, משרדנו ניהל מספר תביעות ייצוגיות שהסתיימו בפסקי דין שאישרו הסדרי פשרה עם חברות ביטוח בהקשר לגביית פרמיה בעת הצטרפות לביטוחי חיים גם בתקופה בה אין עוררין שהמבוטח היה בחיים.

ככל שנפגעתם מהתנהלות שהנכם סבורים כי מתאימה להתברר בהליך ייצוגי, הנכם מוזמנים ליצור עמנו קשר באמצעות השארת פרטים באתר, או באמצעות האי-מייל Limor@bachlaw.co.il או בווטסאפ לקישור המופיע באתר או בטלפון מס' 03-6932833.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן