תביעה ייצוגית נגד בנקים

לאורך השנים ניהל משרדנו בהצלחה בקשות לאישור תביעות ייצוגיות ותובענות ייצוגית, שהוגשו נגד גופים גדולים ומרכזיים בישראל. בין היתר, ניהל משרדנו תביעות נגד חברות רכב, חברות תקשורת, חברות ביטוח  וכן נגד בנקים וחברות אשראי. במאמר זה נפרט על ייחודיותה של תביעה ייצוגית נגד בנקים ועל דוגמאות מתביעות שניהל משרדנו.

מדוע מגישים תביעה ייצוגית נגד בנקים

כידוע, כמעט כל אזרח בישראל הוא בעל חשבון בנק בלפחות אחד מהבנקים בישראל – פועלים, לאומי, מזרחי, דיסקונט ירושלים וכו'. בעל חשבון הוא לקוח של הבנק וחוק תובענות ייצוגיות קובע כי ניתן להגיש תביעה ייצוגית בנקים בקשר לעניין שבין הלקוח ובין הבנק, למשל, במידה והבנק הפר כלפי הלקוח חובה מכוח החוק או מכוח ההסכם.

יש להבין כי תביעות ייצוגיות  הן תביעות שונות במהותן מתביעות רגילות, שבהן אדם יחיד מגיש את התביעה בשמו ועקב נזק ספציפי שנגרם לו. כאן, האדם האחד מגיש את התביעה בשם קבוצה גדולה של אנשים, שנפגעו באורח דומה או זהה מהתנהלות הבנק. בתובענה ייצוגית, הפגיעה היא במקרים רבים בסכומים יחסית נמוכים, שאין הצדקה כלכלית ליחיד להיכנס בגינם להליכים משפטיים מורכבים, ממושכים ויקרים מול הבנקים – המחזיקים כמובן בכוח רב לאין שיעור בהשוואה לאדם הבודד.

דוגמא טובה לעניין שעשוי להיות עילה להגשת תביעה ייצוגית היא לקוח שמגלה יום אחד שגובים ממנו עמלה עבור שירות, כגון העברות בנקאיות, הפקדת צ'קים וכדומה, על אף שההסכם או חבילת השירות שקיבל אמורה להיות נטולת עמלות. בדיקה של החיובים שנה לאחור מראה כי הבנק חייב אותו בעשרות או לכל היותר מאות בודדות של שקלים. מובן שהנזק מקומם, אך אינו כה משמעותי, וקשה להניח שאדם יבחר לנקוט בתביעה בסכומים כה קטנים, שכן הפיצוי שיתקבל מהתביעה נמוך יותר מעלות ההליך.

תביעה ייצוגית נגד בנקים

דוגמא נוספת היא לקוח שמגלה שהבנק הטעה אותו  כאשר התחייב לגבות עמלה בסכום נמוך, או לא לגבות עמלה כלל עבור שירות מסויים, אך למעשה גבה עמלה גבוהה יותר.

ייתכן גם שבבדיקת חשבונותיו גילה צרכן שהבנק העלה את העמלות או את דמי הניהול, באופן שאינו תקין על פי החוק. גם בדוגמאות אלה, "הנזק" לאותו לקוח ספציפי הוא נמוך מאוד ולכאורה אינו מצדיק תביעה משפטית.

המצב המתואר משרת את הבנקים, ומאפשר להם לבצע פעולות שפוגעות באופן מזערי בלקוח הבודד, אך מניבות לבנק רווחים בסכומי עתק כאשר מכפילים את הסכומים בעשרות ומאות אלפי לקוחות. אין ספק שמדובר בהתנהלות קלוקלת, ובדיוק לשם כך קיימת האפשרות של הגשת בקשה לתביעה ייצוגית נגד דיסקונט, הפועלים, לאומי, מזרחי וכדומה. כשם שהבנק מאגד את רווחיו מציבור נרחב, בפעולה מסויימת,, כך התביעה הייצוגית מאגדת את הנזקים מהבנק ותובעת אותם בחזרה.

בתביעה כזו, שותפים למעשה כלל הלקוחות שנפגעו מהתנהלות זו, כך שמדובר בתביעה בסכומים גבוהים מאוד. הסכומים גבוהים עד כדי כך שהם מאזנים את פערי הכוחות בין הבנק ללקוחותיו, ולפיכך אישור תביעה כייצוגית מובילה את הבנק לא פעם לחתור להסדר פשרה. בהסדר כזה, מתחייב הבנק שלא לשוב על התנהלותו הקלוקלת ואף לפצות את הלקוחות שנפגעו. אמנם, מדובר כאמור בפיצוי יחסית זעיר, אך יש לציין שהאדם המגיש את התובענה בשם הקבוצה זוכה לפיצוי מוגדל בגין טרחתו. בכל מקרה, עבור הבנק מדובר בסכום משמעותי שעשוי להוות הרתעה. מעבר לכך, עצם קיומה של התובענה הייצוגית מהווה עבור הבנק פגיעה בתדמית, כשם שעבור הלקוחות היא מוציאה את האמת לאור.

תביעות ייצוגיות נגד בנקים שהגיש משרדנו

כאמור, לאורך השנים ניהל משרדנו תביעות ייצוגיות כנגד בנקים בישראל. דוגמא אחת היא בקשה שהגשנו לאישור תובענה ייצוגית נגד בנק לאומי בגין ניכוי מס ביתר במסחר בניירות ערך, ובגין מצג מטעה ללקוחת הבנק הקשור בניכוי מס בביצוע עסקאות. עקב הגשת הבקשה שהגשנו הגיע הבנק להסכם פשרה עם הלקוח, אשר אושרה על ידי בית המשפט.

דוגמא נוספת היא תובענה שהוגשה נגד בנק הפועלים בגין גביית עמלות גבוהות מהמותר לפי הוראות בנק ישראל. בדומה, משרדנו הגיש גם בקשה לאישור תובענה ייצוגית כנגד הבנק הבינלאומי עקב גבייה של עמלות והוצאות ביתר בגין מסחר בניירות ערך בחו"ל מלקוחות "יו-בנק".

ככל שנפגעתם מהתנהלות שהנכם סבורים כי מתאימה להתברר בהליך ייצוגי, הנכם מוזמנים ליצור עמנו קשר באמצעות השארת פרטים באתר, או באמצעות האי-מייל Limor@bachlaw.co.il או בווטסאפ לקישור המופיע באתר או בטלפון מס' 03-6932833.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן