מה צריך לדעת על הגשת תביעה ייצוגית

מהי תובענה ייצוגית (או תביעה ייצוגית)?

תובענה ייצוגית, או תביעה ייצוגית, היא הליך משפטי ייחודי המאפשר לתת סעד לקבוצה של אנשים שתובעת את נזקיה במשותף. התובענה הייצוגית נועדה בעיקר למצבים בהם תאגיד גדול או רשות ציבורית פוגעים בציבור רחב של אנשים. אמנם, הנזק שנגרם לכל פרט לא בהכרח מצדיק הגשת תביעה פרטנית על ידו, אולם סך הנזק המצטבר לציבור הנפגעים, מצדיק את ניהול ההליך הייצוגי.

הליך התביעה הייצוגית מוסדר על ידי מספר הוראות חוק מרכזיות, בהן חוק תובענות ייצוגיות תשס"ו 2006, ותקנות תובענות ייצוגיות, תש"ע-2010 שהוצאו מכוחו, שקובעים מי רשאי להגיש תובענה ייצוגית ובשם מי, וכן מגדירים את התנאים והדרישות להגשתה וניהולה של תובענה ייצוגית.

מהן מטרות מנגנון התביעה הייצוגית?

  1. לאחד את האינטרס של כלל הנפגעים להגשתה באופן שמסייע לצמצם את פערי הכוחות המובנים בין "האזרח הקטן" לבין התאגידים הגדולים ורשויות השלטון.
  2. קידום מטרות ציבוריות וחברתיות.
  3. הגברת אכיפת הדין על ידי "האזרח הקטן" והרתעה מפני הפרתו בעתיד.

תביעות ייצוגיות הן הזדמנות נפלאה מבחינה חברתית לייעל את השימוש במשאבי המערכת לקבלת מקסימום תפוקה, תרומה ותועלת מהם. על אלה ניתן למנות מקרים של עוולות, פגיעה, ניצול, הולכת שולל, הטעיה, הפרת חוזים, עשיית עושר ולא במשפט, ונזקים נוספים שנגרמו מתוך רשימה סגורה של מקרים. את רשימת המקרים הסגורה שנכללת במצבים שמתירים הגשת תביעה ייצוגית קובעת התוספת לחוק תובענות ייצוגיות. התחומים שונים ומגוונים – הגנת הצרכן, ביטוח, בנקאות, ניירות ערך, הגבלים עסקיים, הגנת הסביבה, דיני עבודה, נגישות, תביעה נגד רשות להשבת סכומים שגבתה שלא כדין ועוד.

מתי וכיצד ניתן להגיש תביעה ייצוגית?

ככל שקבוצה של אנשים נפגעה באופן דומה מאותם הפוגעים שנהגו שלא כדין, ניתן להגיש בקשה לאישור תביעה ייצוגית. בשונה מתביעות רגילות שלא דורשות אישור מקדים, אלא מוגשות ונידונות ישר לגופן בבית המשפט, תביעות ייצוגיות נדרשות לעמוד תחילה בהליך אישור בפני בית המשפט. בהליך האישור בית המשפט בוחן את עובדות התיק ואת העילות המשפטיות באופן לכאורי, ואם בית המשפט מגיע למסקנה שישנה אפשרות סבירה שהתביעה תוכרע לטובת הקבוצה, הוא מכיר בה כייצוגית ונותן לעוה"ד של התובע המקורי מעין "ייפוי כוח" לייצג את כל קבוצת האנשים שנפגעה מההתנהלות של הנתבע.

התובענה הייצוגית הינה כלי שנועד לאפשר שכן במקרים רבים קיימים כשלי שוק שאינם מטופלים על ידי הרגולטור הרלוונטי. התובענה הייצוגית מאפשרת לפתור את הבעיה הקונקרטית ולהשיב כספים לנפגעים, וכן למנוע נזקים עתידיים מנפגעים פוטנציאליים נוספים ולהביא להסדרה עתידית ושינוי בהתנהלות הנתבעים שפעלו כאמור בניגוד לדין.

הגשת תביעה ייצוגית
A stack of law books stands in front of a justice scale that is slightly out of focus. On top of the stack is an open law book.

מי רשאי להגיש תובענה ייצוגית ובשם מי?

כל אדם שיש לו עילה אישית המנויה באחד מן הפריטים בתוספת השנייה לחוק תובענות ייצוגיות או שמופיעה בהוראת חוק אחרת, ובלבד שהשאלות העולות מתביעתו הן משותפות לקבוצת בני אדם. כמו כן, רשויות ציבוריות שפורטו בחוק, וארגונים כהגדרתם בחוק, רשאים גם הם להגיש תביעה ייצוגית. התוספת השנייה לחוק מגדירה עילות רבות ומגוונות בגינן יכולה להיות מוגשת תובענה ייצוגיות, בהן-צרכנות, ביטוח, בנקאות, ניירות ערך, הגבלים עסקיים, איכות הסביבה, דיני עבודה, נגישות ועוד.

המבקש להגיש תובענה ייצוגית צריך להראות, בין היתר, כי קיימת קבוצה של נפגעים שגודלה מצדיק להגיש תובענה ייצוגית. עם זאת, ישנם מקרים בהם ניתן להגיש תובענה ייצוגית גם אם מדובר בקבוצה קטנה יחסית או שמתעורר קושי לאתר את חברי הקבוצה.

ישנם מקרים בהם קיימת שונות בין חברי הקבוצה בקשר לעילת התביעה. שונות זו עלולה להוליך למסקנה כי העניין אינו מתאים להתברר בדרך של תובענה ייצוגית. אולם, ככל שהשונות בין חברי הקבוצה נוגעת לגובה הפיצוי שהם עתידים לקבל אם התביעה תתקבל, או לא בסוגיה המרכזית בה עוסקת התובענה, ניתן לתת לכך מענה באמצעות מנגנונים שונים שנקבעו בחוק על מנת שהדבר לא יכשיל את בירור התובענה ייצוגית.

התנאים והדרישות להגשתה וניהולה של תביעה ייצוגית

חוק תובענות ייצוגיות ופסיקת בתי המשפט קובעים מספר תנאים מרכזיים לצורך ההתאמה של תביעה להתברר כתובענה ייצוגית:

  1. לתובע יש עילת תביעה אישית באחד מהעניינים המנויים בתוספת השנייה לחוק.
  2. קיימת קבוצה שגודלה מצדיק הגשתה של תובענה ייצוגית.
  3. התובענה הייצוגית מעוררת שאלות מהותיות של עובדה או של משפט המשותפות לכל חברי הקבוצה.
  4. ישנה אפשרות סבירה שהשאלות המשותפות תוכרענה בתובענה לטובת הקבוצה.
  5. תביעה ייצוגיות היא הדרך היעילה וההוגנת להכרעה במחלוקת.
  6. יש יסוד סביר להניח שעניינם של חברי הקבוצה ייוצג בדרך הולמת ובתום לב. בשלב המקדמי של הליך התובענה הייצוגית, המבקש יוכיח את התקיימות התנאים לעיל רק באופן לכאורי, על מנת לשכנע כי התביעה מתאימה להתברר כתביעה ייצוגית, וכי קיים סיכוי סביר שבמהלך המשפט יוכיח התובע הייצוגי את כל התנאים הדרושים לשם קבלת התביעה הייצוגית.

אם חלק מעילת התביעה שבגינה מוגשת התובענה הייצוגית היא נזק, מספיק שהתובע יראה בשלב המקדמי שנגרם לו נזק לכאורה, ואין צורך להוכיח את היקפו המדויק של הנזק, אשר עתיד להתברר בשלב מתקדם יותר של ההליך.

עורכי דין לייצוג בתביעות ייצוגיות

לאור מורכבות הליכים אלה, ישנה חשיבות להתייעץ עם עורך דין בעל ניסיון רב בתחום – דבר שעשוי להגדיל את סיכויי ההצלחה, ולמזער את הסיכון של כשלון.

משרד בך, לדרמן ושות' ניהל ומנהל הליכים של תובענות ייצוגיות במגוון של תחומים, למשל:

  • תביעה ייצוגית נגד חברות הביטוח המובילות בגין אי תשלום ריבית בעת תשלום תגמולי הביטוח בכל פוליסות הביטוח המשווקות על ידן.
  • תביעה ייצוגית נגד חברות הביטוח המובילות בנוגע להעדר יידוע על זכותם של מבוטחים בביטוחי רכב לעדכן חציית מדרגת גיל ו/או וותק נהיגה תוך השבה של חלק מן הפרמיה.
  • תביעה ייצוגית נגד חברת חשמל בגין חיוב לקוחות באמצעות חשבונות החשמל בכספים שמימנו חריגות שכר ופנסיה של עובדי וגמלאי החברה.
  • תביעה ייצוגית נגד חברות רותם אמפרט ופריקלאס, בגין פגיעה באיכות הסביבה בשל זיהום חמור של אקוויפר חבורת יהודה ומעיין עין בוקק באזור ים המלח.
  • תביעה ייצוגית צרכנית נגד חברות בתעשיית הרכב (צ'מפיון מוטורס ופולקסוואגן) בגין תקלה בשרשרת התזמון של מנועי הרכב של קונצרן פולקסוואגן (שכולל את פולקסוואגן, אאודי, סקודה וסיאט).
  • תובענה ייצוגית נגד קונצרן פולקסוואגן וצ'מפיון מוטורס בגין הפרשייה העולמית של זיוף נתוני פליטת המזהמים ברכבי דיזל של פולקסוואגן, אאודי, סקודה וסיאט, הידועה בשם "דיזלגייט"– הן בגין הפגיעה הצרכנית והן בגין הפגיעה באיכות הסביבה.
  • תביעה ייצוגית צרכנית נגד קבוצת יוניברסל מוטורס וחברת ג'נרל מוטורס בנוגע לפגם בדוושת המצמד ("קלאץ'") המותקנת ברכבי שברולט ספארק.
  • תביעה ייצוגית צרכנית נגד קבוצת כלמוביל וחברת מיצובישי בגין בעיית חלודה (קורוזיה) סדרתית הנוצרת באיזור גומיית האיטום של חלון הגג ברכבי מיצובישי פאג'רו וגורמת לפגיעה באיטום של חלון הגג.
  • תובענה ייצוגית נגד טויוטה בגין התנתקות גלגלים קדמיים בעת הנסיעה ברכבי טויוטה לאנד קרוזר פראדו.
  • תביעה ייצוגית צרכנית נגד חברת גט טקסי בגין הפרה חובתה ליידע ולאפשר למשתמשי האפליקציה לבצע את הנסיעה במונית על פי מחיר המחירון של משרד התחבורה לנסיעות בין-עירוניות.
  • תביעה ייצוגית צרכנית נגד חברות תקשורת סלולרית (פרטנר, סלקום ופלאפון) בגין חיוב לקוחות חברות הסלולר בגין שירותי תוכן שלא ביקשו לצרוך, ללא קבלת הסכמתם ותוך שימוש בהוראת הקבע שנמסרה לחברות הסלולר.
  • תביעה ייצוגית בעילה של הפרת דיני ההגבלים העסקיים נגד מאפיות ברמן, אנג'ל ודוידוביץ' בגין קרטל המאפיות ובקשר עם הנזקים שנגרמו לציבור בשל ההסדר הכובל.
  • תביעה ייצוגית נגד בנקים בנוגע לניכוי מס בעת שהם מבקשים לבצע עסקאות בניירות ערך.
  • תובענה ייצוגית נגד שלוש חברות האשראי (ישראכרט, לאומי קארד-מקס וכ.א.ל.) בשל אי נקיטה בפעולות הנדרשות למניעת עושק הקשישים על ידי חברות שיווק ישיר, ואי השבת כספים שנגבו מהם שלא כדין.
  • תביעה ייצוגית צרכנית נגד חברת הוט בגין הפרת זמני המענה הטלפוני הקבועים בדין בשירות לקוחות ומענה טכני.
  • תביעה ייצוגית נגד בזק בינלאומי בגין כשלים בתוכנת סינון תכנים פוגעניים בעת גלישה באינטרנט ובקשר עם אי גילוי כנדרש אודות הזכות לתוכנת סינון ללא עלות.
  • תובענה ייצוגית צרכנית נגד חברת התעופה רייאנאייר בגין גביית עמלת המרת שער מיותרת בעת רכישת כרטיסי טיסה.
  • תובענה ייצוגית נגד חברות ביטוח בגין מקדם הקצבה בפוליסות ביטוח מנהלים.

 

בך, לדרמן ושות' הינו משרד בוטיק בין הבולטים בתחום הליטיגציה האזרחית במדינת ישראל, אשר מתמחה בתביעות משפטיות מורכבות בתחום המשפט האזרחי מסחרי, בתובענות ייצוגיות ותובענות נגזרות, בפירוקי חברות ודיני חדלות פירעון, במאבקי שליטה בחברות וארגונים ובהליכים בפני בג"צ בתחומי המשפט הציבורי.

המשרד לקח חלק משמעותי בהליכים פורצי דרך אשר נקבעו בהם תקדימים משפטיים חשובים. כמו כן, זה 10 שנים ברציפות, שהמשרד מדורג בדרגות הדירוג הגבוהות ביותר בתחומי הליטיגציה האזרחית מסחרית והתובענות ייצוגיות.

המשרד מורכב מצוות עורכי דין מקצועי ומיומן אשר יעניק לכם את מלוא תשומת הלב, תוך יישום עבודת צוות, חשיבה יצירתית והבנה משפטית רחבה. זאת על מנת להעניק ללקוחותינו שירות משפטי מקיף, מהיר ויעיל תוך יחס אישי המותאם לכלל הצרכים של כל לקוח ולקוחה. לפרטים נוספים אודות תובענה ייצוגית, ולקביעת פגישה עם הצוות המקצועי של משרדנו, הנכם מוזמנים ליצור קשר במספר 03-6932833.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן