כיצד לבחור עורך דין לתביעה ייצוגית

הגשת תביעה לבית המשפט לעולם איננה צעד קל ופשוט, אותו מבצעים בחיפזון. דברים אלו נכונים במיוחד לגבי תביעות ייצוגיות השונות במידה רבה מתביעות "רגילות" המוגשות בשם תובע אחד או קבוצה קטנה של תובעים. בתובענה ייצוגית חלים חוקים וכללים אחרים, המבוססים בעיקרם על חוק תובענות ייצוגיות, היוצרים הליך משפטי שונה בהיבטים מהותיים. לפיכך, הדבר הראשון שיש לעשות לפני הגשת תובענות ייצוגיות הוא למצוא עורך דין לתביעה ייצוגית שיוכל לספק מענה הולם למורכבות הקיימת בנושא. בשורות הבאות יינתנו מספר הסברים והכוונות לגבי בחירת עו"ד תביעות ייצוגיות.

 

כמה מילים על משרדנו

לפני שנסביר על בחירה של עו"ד תביעות ייצוגיות בתל אביב או בכל עיר אחרת, נאמר כמה מילים על משרדנו. משרד בך, לדרמן ושות' מתמחה בעולם הליטיגציה האזרחית – מסחרית והתובענות הייצוגיות והנגזרות. לאורך השנים ניהל ועדיין מנהל המשרד הליכים על פי חוק תובענות ייצוגיות בקשת רחבה של תחומים לרבות תביעות נגד חברות הביטוח, התקשורת, הרכב, גופים בנקאיים ומעניקי שירותים פיננסיים חוץ בנקאיים, ועוד.

על צוות משרדנו נמנים בתחום של תביעות ייצוגיות עורכי דין מהשורה הראשונה, בעלי ניסיון מעשי רב והשכלה אקדמית נרחבת, אשר למדו במוסדות המובילים בישראל. לאור הפעילות הענפה וההצלחות הנכבדות, משרדנו זוכה למוניטין רב ולהערכה גדולה, ולראיה – כבר יותר מעשור שאנו מדורגים בדירוגים הגבוהים ביותר בתחומי הפעילות שלנו, לרבות בתובענות ייצוגיות, על ידי חברות הדירוג B&D ו- BDI.

תביעות ייצוגיות עורכי דין

פרמטרים לבחירת עורך דין לתובענה ייצוגית

אמנם, בתחילת המאמר נכתב שהדבר הראשון שיש לעשות הוא לבחור עורך דין המספק שירות הולם, אך למעשה הצעד הראשון הוא לעיין באינטרנט בפנקס התובענות הייצוגיות על מנת לוודא שלא הוגשה זה מכבר תביעה נגד אותו הגוף ובאותו הנושא. במידה וכבר קיימת תביעה כזו, בית המשפט בהחלט עלול לדחות את התביעה, על כל המשתמע מכך מבחינת בזבוז כסף וזמן. לפיכך, גם כאשר תפנו אל עורך הדין הוא בוודאי יבצע בדיקות כאלו, אך למען זמנכם – עדיף לבצע את הבדיקה עצמאית עוד לפני הפנייה לעורך דין כזה או אחר.

לגבי הפרמטרים לבחירת עורך הדין, בדומה לתחומים אחרים, גם בתחום התובענות הייצוגיות קיימת משמעות גדולה למידת המומחיות, ולמעשה אף יותר מאשר בתחומי משפט אחרים. כאמור, ההליך של תובעה ייצוגית שונה באופן מהותי מתביעות אחרות, ולו בכך שבשלב הראשון מתמקדים הצדדים ובית המשפט בעצם אישורה של התביעה כייצוגית, ואין זה נדיר שתביעה אינה עומדת בסף הנדרש לשם אישורה כאמור. שלב זה, הכולל גם הליך של גילוי ועיון במסמכים, מצריך עבודת איסוף ממושכת וקפדנית מצד עורך הדין, ולא פעם התייעצות עם מומחים בנושא התביעה. למעשה, על עורך הדין להפוך "כל אבן" על מנת לשכנע את בית המשפט כי התביעה עומדת בתנאי הסף לאשרה כתובענה ייצוגית.

דברים אלו נכונים כמובן גם לגבי השלב הבא, בה מתבררת התביעה הייצוגית., שלב זה עשוי להתפרש על פני זמן ממושך אם הצדדים לא מגיעים לפשרה. מכיוון שלרוב, נתבעים בתובענות ייצוגיות הם תאגידים גדולים, הגנת הנתבע מנוהלת לא אחת על ידי עורכי דין מיומנים ומנוסים מהשורה הראשונה,  שינסו כפי יכולתם להחליש את טענות התביעה ולהפחית אתסכומי הפיצוי המבוקשים. על כן, עורך הדין המייצג אתכם חייב להיות בעל ניסיון רב ומוכח בתובענות ייצוגיות, המכיר היטב את כלל הפסיקות והתקדימים היוצאים בתחום זה באופן תדיר. כמובן, קיימת עדיפות לעורך דין שכבר עסק בתובענות ייצוגיות בתחום  הספציפי.

לפיכך, כאשר בוחרים בין עורכי דין יש לבחון היטב את המוניטין של המשרד, הניכר למשל בפרסומים אודותיו בכלי התקשורת, חוות דעת של עורכי דין אחרים, דירוג המשרד על ידי חברות הדירוג המוכרות והמובילות בעולם המשפט, וכדומה. כמובן, יש לבחון גם את כמות וסוגי התביעות בהן עסק המשרד, את ההצלחות שהביא ללקוחות באישור תביעות ייצוגיות ובפסקי דין המיטיבים עימם, מול אילו גופים הוגשו התביעות, האם על שם המשרד רשומים תקדימים, וכן הלאה.

בנוסף, יש לשים לב גם לסוגיית הגמול לתובע הייצוגי ולשכר טרחת עורכי הדין.. מצד אחד, בתביעות ייצוגיות סכומי הפיצוי המגיעים לכל אחד מקבוצת התובעים איננו גדול במרבית המקרים, אך יוזם התביעה זכאי לקבל גמול מיוחד בסכום גבוה יותר. שכר טרחת עורך דין גבוה ,עשוי להשפיע על גובה הגמול שיקבל יוזם התביעה. מצד שני, יש לזכור ששכר הטרחה של עורך הדין נגזר מתוך הסכומים  שנפסקו לטובת לחברי הקבוצה כך שבמידה והתביעה איננה מתקבלת או שבית המשפט פוסק לטובת ההגנה, עורכי הדין המייצגים את התובע אינם זכאים לשכר טרחה.

לבסוף, יש להתרשם גם באופן אישי מעורך הדין של המשרד, ומהיחס האישי שאתם מקבלים. כך למשל, חשוב לשים לב לאופן בו עורכי הדין משקפים לכם את סיכויי ההצלחה ומפרטים על השלבים שיש לעבור, היקף הפיצויים האפשרי וכדומה.כך גם כדאי להתחשב באווירה השוררת במשרד, מההקשבה לכם ולשאלותיכם וכן הלאה. חשוב שתבחרו בעורך דין שתוכלו לסמוך עליו ולהסתדר איתו ברמה האישית.

ככל שנפגעתם מהתנהלות שהנכם סבורים כי מתאימה להתברר בהליך ייצוגי, הנכם מוזמנים ליצור עמנו קשר באמצעות השארת פרטים באתר, או באמצעות האי-מייל Limor@bachlaw.co.il או בווטסאפ לקישור המופיע באתר או בטלפון מס' 03-6932833.

 

 

סגירת תפריט
דילוג לתוכן