חוק תובענות ייצוגיות- מי רשאי להגיש תובענה ייצוגית ובשם מי?

מטרת חוק תובענות ייצוגית הינה לשפר את ההגנה על זכויות הפרט ובכך לקדם את מעמדו. על כן, כל אדם שיש לו עילה אישית המנויה באחד מן הפריטים בתוספת השנייה לחוק תובענות ייצוגיות או שמופיעה בהוראת חוק אחרת, רשאי להגיש תביעה ייצוגית, ובלבד שזו מעוררת שאלות מהותיות של עובדה או משפט המשותפות לקבוצת בני אדם. כמו כן, רשויות ציבוריות שפורטו בחוק, וארגונים כהגדרתם בחוק, רשאים גם הם להגיש תביעה ייצוגית.

תביעות ייצוגיות מתאימות למקרים בהם על פי רוב הנזק והפגיעה שנגרמו לכל אדם בנפרד הם יחסית קטנים ולכן לא משתלם לנפגעים להגיש תביעות אישיות, אך הנזק והפגיעה אשר נגרמו לכלל הציבור המסוים הם גדולים. התובענה הייצוגית מאפשרת לאגד את כלל האנשים שניזוקו לכדי קבוצה אחת ולהגיש תביעה אשר תתברר בהליך אחד. ישנם גם מקרים בהם הנזק הפרטני של כל אחד מיחידי הקבוצה גדול, והיו לנו מקרים בהם חברי קבוצה זכו לסכומים של עשרות ואף מאות אלפי שקלים.

התוספת השנייה לחוק מגדירה נושאים רבים ומגוונים בגינם יכולה להיות מוגשת תובענה ייצוגית, בהם – צרכנות, ביטוח, בנקאות, ניירות ערך, הגבלים עסקיים, איכות הסביבה, דיני עבודה, נגישות ועוד.

כך למשל, משרדנו ניהל ומנהל הליכים של תובענות ייצוגיות במגוון של תחומים. למשל:

  • תביעה ייצוגית נגד חברות הביטוח המובילות (כלל, מגדל, הפניקס, הראל, איילון, מנורה, שומרה, שירביט, איי. די. איי. ושלמה) בגין אי תשלום ריבית בעת תשלום תגמולי הביטוח בכל פוליסות הביטוח המשווקות על ידן.
  • תביעה ייצוגיתנגד חברות הביטוח המובילות (כלל, מגדל, הראל, הפניקס, איי. איי. ג'י., שירביט ואיילון) בגין אי תשלום רכיב המע"מ בעת תשלום תגמולי ביטוח רכוש, במקרים בהם לא תוקן הנזק.
  • תביעה ייצוגית נגד חברות הביטוח המובילות בגין העדר יידוע על זכותם של מבוטחים בביטוחי רכב לעדכן חציית מדרגת גיל ו/או ותק נהיגה תוך השבה של חלק מן הפרמיה.
  • תביעה ייצוגית נגד חברת חשמל בגין חיוב לקוחות, באמצעות חשבונות החשמל, בכספים אשר בהם מומנו חריגות שכר ופנסיה של עובדי וגמלאי החברה.
  • תביעה ייצוגית נגד חברות רותם אמפרט ופריקלאס, בגין הפגיעה באיכות הסביבה בשל זיהום חמור של אקוויפר חבורת יהודה ומעיין עין בוקק באזור ים המלח.
  • תביעה ייצוגית צרכנית נגד חברות בתעשיית הרכב (צ'מפיון מוטורס ופולקסוואגן) בגין תקלה בשרשרת התזמון של מנועי הרכב של קונצרן פולקסוואגן (שכולל את רכבי פולקסוואגן, אאודי, סקודה וסיאט).
  • תובענה ייצוגית נגד קונצרן פולקסוואגןו צ'מפיון מוטורס בנוגע לפרשייה העולמית של זיוף נתוני פליטת המזהמים ברכבי דיזל של פולקסוואגן, אאודי, סקודה וסיאט, הידועה בשם "דיזלגייט-  הן בגין הפגיעה הצרכנית בבעלי כלי הרכב והן בגין הפגיעה באיכות הסביבה לכלל אזרחי המדינה.
  • תביעה ייצוגית צרכנית נגד קבוצת יוניברסל מוטורס וחברת ג'נרל מוטורס בעניין פגם בדוושת המצמד ("קלאץ'") המותקנת ברכבי שברולט ספארק.
  • תביעה ייצוגית צרכנית נגד קבוצת כלמוביל וחברת מיצובישי בגין בעיית חלודה (קורוזיה) סדרתית הנוצרת באזור גומיית האיטום של חלון הגג ברכבי מיצובישי פאג'רו, אשר גורמת לפגיעה באיטום של חלון גג הרכב.
  • תביעה ייצוגית נגד טויוטה בגין התנתקות גלגלים קדמיים בעת הנסיעה ברכבי טויוטה לאנד קרוזר פראדו.
  • תביעה ייצוגית צרכנית נגד חברת גט טקסי בגין הפרת חובתה ליידע ולאפשר למשתמשי האפליקציה לבצע את הנסיעה במונית החברה על פי מחיר המחירון של משרד התחבורה לנסיעות בין-עירוניות.
  • תביעה ייצוגית צרכנית נגד חברות תקשורת סלולר (פרטנר וסלקום) בנוגע לחיוב לקוחות חברות הסלולר בגין שירותי תוכן שלא ביקשו לצרוך, זאת ללא קבלת הסכמתם ותוך שימוש בהוראת הקבע שנמסרה לחברות הסלולר.
  • תביעה ייצוגית בעילה של הפרת דיני ההגבלים העסקיים נגד המאפיות ברמן, אנג'ל ודוידוביץ' בגין קרטל המאפיות ובגין הנזקים שנגרמו לציבור בשל ההסדר הכובל.
  • תביעה ייצוגית נגד בנקים בגין ניכוי מס בעת שהם מבקשים לבצע עסקאות בניירות ערך.
  • תובענה ייצוגית נגד שלוש חברות האשראי (ישראכרט, לאומי קארד-מקס וכ.א.ל.) בגין אי נקיטה בפעולות הנדרשות למניעת עושק הקשישים על ידי חברות שיווק ישיר, ואי השבת כספים שנגבו מהם שלא כדין.
  • תביעה ייצוגית צרכנית נגד חברת הוטבגין הפרת זמני המענה הטלפוני הקבועים בדין בשירות לקוחות ומענה טכני.
  • תביעה ייצוגית נגד בזק בינלאומיבגין כשלים בתוכנת סינון תכנים פוגעניים בעת גלישה באינטרנט ובגין אי גילוי כנדרש אודות הזכות לתוכנת סינון ללא עלות.
  • תובענה ייצוגית צרכנית נגד חברת התעופהרייאנאייר בגין גביית עמלת המרת שער מיותרת בעת רכישת כרטיסי טיסה.
  • תובענה ייצוגית נגד חברות ביטוחבגין מקדם הקצבה בפוליסות ביטוח מנהלים.

חוק תובענות ייצוגיות

חשוב לדעת שהמבקש להגיש תובענה ייצוגית צריך להראות, בין היתר, כי קיימת קבוצה של נפגעים שגודלה מצדיק להגיש תובענה ייצוגית. עם זאת, ישנם מקרים בהם ניתן להגיש תובענה ייצוגית גם אם מדובר בקבוצה קטנה יחסית או שמתעורר קושי לאתר את חברי הקבוצה.

יתרה מכך, קיימים מקרים בהם שונות רבה בין חברי הקבוצה בקשר לעילת תביעה עשויה להוליך למסקנה כי העניין אינו מתאים להתברר בדרך של תובענה ייצוגית. אולם, ככל שהשונות בין חברי הקבוצה נוגעת לגובה הפיצוי שהם עתידים להשיג במידה והתביעה תתקבל, ניתן לתת לכך מענה באמצעות מנגנונים שונים אשר נקבעו בחוק על מנת שהדבר לא יכשיל את בירור התובענה הייצוגית.

בך, לדרמן ושות' הינו משרד בוטיק בין הבולטים בתחום הליטיגציה האזרחית במדינת ישראל, אשר מתמחה בתביעות משפטיות מורכבות בתחום המשפט האזרחי מסחרי, בתובענות ייצוגיות ותובענות נגזרות, בפירוקי חברות ודיני חדלות פירעון, במאבקי שליטה בחברות וארגונים ובהליכים בפני בג"צ בתחומי המשפט הציבורי.

המשרד לקח חלק משמעותי בהליכים פורצי דרך אשר נקבעו בהם תקדימים משפטיים חשובים. יתרה מכך, המשרד היה שותף באופן מלא בהליכה חקיקה בכנסת במספר תחומים, כולל תובענות ייצוגיות, הגנת הסביבה וזכויות אלמנות ויתומי צה"ל. לאור זאת ועוד רבות, מזה 10 שנים ברציפות, שהמשרד מדורג בדרגות הדירוג הגבוהות ביותר בתחומי הליטיגציה האזרחית מסחרית והתובענות ייצוגיות.

קהל לקוחותינו כולל בין היתר בנקים, רשויות מקומיות, חברות היי טק, גופים וארגונים ציבוריים, מגוון לקוחות בתחומי התעשייה, המסחר והתשתית, חברות בתחום הבניה, חברות בתחום הדלק, לקוחות פרטיים וכן לקוחות מחו"ל. זאת ועוד, המשרד מקיים קשרי שיתוף פעולה שוטפים עם משרדי עורכי דין ברחבי אירופה וארה"ב המאפשרים הגשת סיוע, ייעוץ וייצוג משפטי הן עבור כלל הלקוחות הישראלים השוהים בחו"ל והן עבור לקוחות זרים הנמצאים בישראל.

המשרד מורכב מצוות עורכי דין מקצועי ומיומן אשר יעניק לכם את מלוא תשומת הלב, תוך יישום עבודת צוות, חשיבה יצירתית והבנה משפטית רחבה. זאת על מנת להעניק ללקוחותינו שירות משפטי מקיף, מהיר ויעיל תוך יחס אישי המותאם לכלל הצרכים של כל לקוח ולקוחה. מוזמנים ליצור קשר במספר 03-6932833.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן