חוק תובענות ייצוגיות, ייעודו ומטרותיו

מטרת חוק תובענות ייצוגיות היא שיפור ההגנה על זכויות הפרט אל מול גופים החזקים ממנו שבעתיים. בשל כך, כל אדם רשאי להגיש בקשה לתביעה ייצוגית, באשר יש לו עילה אישית המעוררת שאלות מהותיות העולות בקנה אחד ומשותפות לקבוצת בני אדם מסוימת.

חוק תביעה ייצוגית מאפשר לפרט לבצע הליך משפטי ייחודי ובכך לסייע לקבוצה של אנשים המתאגדת יחדיו לתבוע את נזקיה במשותף. במרבית המקרים חוק תובענות ייצוגיות נועד למצבים בהם תאגיד גדול או רשות ציבורית מסבים נזק לציבור רחב של אנשים. הנזק עבור הפרט היחיד אינו בהכרח מצדיק הגשת תביעה פרטנית והתחלת הליך משפטי, אך סך הנזק המצטבר עבור כלל ציבור נפגעים מסוים, אכן מצדיק ניהול הליך תובענה ייצוגית. כמו כן, גם רשויות ציבוריות וארגונים רשאים להגיש תביעה ייצוגית.

יש באפשרות עורך דין תביעה ייצוגית להגיש תביעות ייצוגיות בנושאים רבים המוגדרים בחוק, כגון, צרכנות, בנקאות, ביטוח, הגבלים עסקיים, ניירות ערך, איכות הסביבה, דיני עבודה, נגישות וכן הלאה. זאת ועוד, מלבד איחוד אינטרס של ציבור נפגעים מסוים, מטרות נוספות של חוק תובענות ייצוגית הן קידום מטרות ציבוריות וחברתיות, הגברת אכיפת הדין על ידי 'האזרח הפשוט' והרתעה מפני הפרתו בעתיד. בשל כך, תובענות ייצוגית הינה שליחות ציבורית, הן של התובע המייצג בפועל את כלל הקבוצה, והן של באי כוח הקבוצה התובעת.

בשונה מתביעות רגילות המוגשות ונידונות ישר לגופן, תובענה ייצוגית נדרשת לעמוד בהליך מקדים אשר בסופו ניתן אישור על ידי בית המשפט, המכיר בה כתובענה ייצוגית. בהליך זה בוחנים את העובדות ואת העילות המשפטיות הקיימות לכאורה, וכך בית המשפט מגיע למסקנה בנוגע לשאלה האם ישנה סבירות כי התביעה תוכרע לטובת הקבוצה המבקשת להיות מוכרת כייצוגית. במידה ובית המשפט מחליט לתת אישור זה, עורך הדין של התובע המקורי מקבל מעין ייפוי כוח לייצג את כלל האנשים הנמצאים בקבוצה אשר נפגעו מהתנהלות הנתבע שלא כדין.

עורך דין תביעה ייצוגית

התנאים הנדרשים לצורך הכרה בתביעה כייצוגית-

  1. קיימת עילת תביעה אישית באחד מהעניינים המנויים בתוספת השנייה לחוק.
  2. עולות שאלות מהותיות המשותפות לכלל ציבור נפגעים מסוים.
  3. קיימת אפשרות סבירה כי השאלות המשותפות הללו יוכרעו לטובת הקבוצה.
  4. קיימת קבוצה עם מספר משתתפים המצדיק את ניהול התובענה.

בשלב המקדמי, התובע הייצוגי צריך להוכיח את התקיימות התנאים לעיל לכאורה, על מנת לאשר את התביעה כייצוגית. הליך משפטי זה טומן בחובו מגוון אתגרים, תביעות ייצוגיות- עורכי דין נדרשים להוכיח שעילת התביעה אכן משותפת לכלל חברי קבוצה מסוימת על אף שאלה אינם נוכחים בתהליך ואינם נוטלים חלק פעיל בו. במקרים רבים, הנתבע בתביעות ייצוגיות ינסה להוכיח את המאפיינים המבדילים בין כל מקרה ומקרה, יטען לטעות נקודתית ויעשה הכל תוך נחישות להפיל את התביעה כייצוגית.

בשל פערי המידע המובנים בין תובע לנתבע בהליך ייצוגי מאפשרות תקנות תובענות ייצוגיות לקיים הליך של גילוי מסמכים גם בשלב הבקשה לאישור התובענה כייצוגית. המדובר בפרוצדורה משפטית אשר מטרתה גילוי ועיון במסמכים הקיימים הרלוונטיים לתביעה. הליך זה מבטא עקרון חשוב מאוד בכל משפט אזרחי, בפרט בהליך של תובענה ייצוגית, שלא להותיר את התובע בנחיתות אינפורמטיבית אל מול התאגידים הגדולים. בשל כך, מציאת עו"ד תביעות ייצוגיות מקצועי ומיומן שידע ולבחון ולחקור היטב את התיק על כל פניו והיבטיו הוא הדבר החשוב ביותר שיש לעשות, על מנת לקדם את הצלחת התיק ולהיערך למה שדרוש לכך.

עו"ד תביעות ייצוגיות תל אביב

בך, לדרמן ושות' הינו משרד בוטיק בין הבולטים בתחום הליטיגציה האזרחית במדינת ישראל, אשר מתמחה בתביעות משפטיות מורכבות בתחום המשפט האזרחי מסחרי, בתובענות ייצוגיות ותובענות נגזרות, בפירוקי חברות ודיני חדלות פירעון, במאבקי שליטה בחברות וארגונים ובהליכים בפני בג"צ בתחומי המשפט הציבורי.

המשרד לקח חלק משמעותי בהליכים פורצי דרך אשר נקבעו בהם תקדימים משפטיים חשובים. יתרה מכך, המשרד היה שותף באופן מלא בהליכי חקיקה בכנסת במספר תחומים, כולל תובענות ייצוגיות, הגנת הסביבה וזכויות אלמנות ויתומי צה"ל. לאור זאת ועוד רבות, מזה 10 שנים ברציפות, שהמשרד מדורג בדרגות הדירוג הגבוהות ביותר בתחומי הליטיגציה האזרחית מסחרית והתובענות ייצוגיות.

קהל לקוחותינו כולל בין היתר בנקים, רשויות מקומיות, חברות היי טק, גופים וארגונים ציבוריים, מגוון לקוחות בתחומי התעשייה, המסחר והתשתית, חברות בתחום הבניה, חברות בתחום הדלק, לקוחות פרטיים וכן לקוחות מחו"ל. זאת ועוד, המשרד מקיים קשרי שיתוף פעולה שוטפים עם משרדי עורכי דין ברחבי אירופה וארה"ב המאפשרים הגשת סיוע, ייעוץ וייצוג משפטי הן עבור כלל הלקוחות הישראלים השוהים בחו"ל והן עבור לקוחות זרים הנמצאים בישראל.

המשרד מורכב מצוות עורכי דין מקצועי ומיומן אשר יעניק לכם את מלוא תשומת הלב, תוך יישום עבודת צוות, חשיבה יצירתית והבנה משפטית רחבה. זאת על מנת להעניק ללקוחותינו שירות משפטי מקיף, מהיר ויעיל תוך יחס אישי המותאם לכלל הצרכים של כל לקוח ולקוחה. מוזמנים ליצור קשר במספר 03-6932833.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן