הליך של תובענה ייצוגית

 

הליכי גילוי ועיון במסמכים בהליך של תובענה ייצוגית

אחד העקרונות החשובים ביותר של המשפט האזרחי הוא העיקרון של משחק ב"קלפים גלויים", כאשר כל צד להליך נדרש לחשוף את המסמכים החשובים והרלוונטיים למחלוקת המתבררת במסגרת ההליך השיפוטי.

כדי לממש את העיקרון הזה, קבע המחוקק מנגנון סדור של הליך גילוי ועיון במסמכים ומענה על שאלונים, הקבוע במסגרת תקנות סדר הדין האזרחי, תשע"ט-2018.

הליך גילוי ועיון במסמכים ומענה על שאלונים, קיים גם במסגרת הליך של תובענה ייצוגית, מכוח תקנות תובענות ייצוגיות, תש"ע-2010. בשלב המקדים של הבקשה לאישור התובענה כייצוגית, זכות הגילוי והעיון היא מצומצמת יותר ביחס להליך אזרחי רגיל והיא מוגבלת בעיקר לסוגיית האחריות ולא לשאלת הנזק שמתבררת בשלב מאוחר יותר, אולם לאחר שמתקבלת התביעה הייצוגית והיא מתבררת לגופה, ניתן לקיים הליך גילוי ועיון מלא.

היבט ייחודי הרלוונטי לתובענות ייצוגיות הוא פערי המידע המובנים בין המבקש / התובע המייצג, אשר לרוב הינו אזרח מן השורה, לבין המשיבות / הנתבעות, שהן לרוב תאגידי ענק או רשויות מנהליות חזקות. נתבעים רבים מנצלים לא אחת את פערי המידע הנ"ל כדי להציג גרסה כוזבת בחסות הסתרה של מסמכים ומידע שמצוי רק בידיהם. לאור פערי כוחות ופערי מידע אלה, קיימת חשיבות דרמטית להליכי גילוי המסמכים והשאלונים על מנת לאפשר ניהול הליך יעיל והוגן.

לאור זאת, חשוב מאד לעורך הדין המייצג בהליך של תובענה ייצוגית להשקיע מאמצים גדולים בהליכים המקדמיים של גילוי ועיון במסמכים ושאלונים, כדי להגדיל את הסיכויים להצלחה בתיק.

חשיבותו של גילוי מסמכים

כאמור, לגילוי מסמכים יש משמעות גדולה מבחינת יכולתו של התובע להראות כי קיימת עילה לתביעתו, אולם קיימים מספר קשיים ייחודיים בהיבט זה, בהליכים של תובענות ייצוגיות. כך למשל, מכיוון שמדובר למעשה בתביעה קבוצתית, צריך להראות כי ישנה עילה משותפת לכל האנשים הנכללים בקבוצה זו, ושיש אפשרות סבירה שהתביעה תוכרע לטובתם. הגם שהדרישה מוצדקת ולגיטימית, ברור שקשה מאוד לתובע להיכנס אל פרטי הפרטים ולהציג בדיוק את האופן שבו נפגע כל אדם מהתנהלות הנתבע. יתר על כן, ההגנה יכולה להיטפל אל פרטי הפרטים ולהראות שוני בין החברי הקבוצה, שאינו מאפשר לקבוע לכאורה שקיימת עילה משותפת.

זוהי בעיה מוכרת, המצריכה בקיאות מעמיקה ויכולות גבוהות מצד עורך הדין של התביעה, ומאידך גם התייחסות הולמת של בית המשפט לקושי שמעוררת דרישה זו. אכן, בתי המשפט בהחלט נוטים להתייחס אל תביעות אלו מפרספקטיבה רחבה וגבוהה, מבלי להיכנס אל פרטי הפרטים של כל חברי הקבוצה, או לאופן הספציפי שבו כל אחד מהם ניזוק מהתנהלות התובע, אלא מתמקדים במענה לשאלות העיקריות.

כאמור, לכך מצטרף הקושי של פערי המידע, כאשר סמכותו של בית המשפט להוציא צו עיון וגילוי מסמכים תלויה בכך שהמסמכים נוגעים לשאלות הרלוונטיות לאישור התובענה כייצוגית, ובכך שקיימת תשתית ראשונית של ראיות לגבי התקיימות התנאים האמורים בחוק. אמנם לא מדובר בגילוי שלם ומלא של מסמכים, אך עדיין עורך דין מיומן יידע לשכנע את בית המשפט בדבר נחיצותם של מסמכים כאלו ואחרים והיותם רלוונטיים, על מנת להשיג גילוי מלא ומקיף ככל האפשר, שיסייע בהתגברות על פערי המידע העלולים לעמוד לתביעה לרועץ בשלבים הבאים.

כאמור, תנאי הסף הראשון לאישורה של תובענה כייצוגית הינו שהתובענה מעוררת שאלות מהותיות של משפט או עובדה, המשותפות לכל החברים בקבוצה, וקיימת אפשרות סבירה להכרעה לטובתם. תנאי סף נוספים הם שתובענה ייצוגית הינה הדרך ההוגנת והיעילה להכרעה במחלוקות, ולא הליך משפטי אחר. כמו כן, ישנו התנאי שקיים יסוד סביר להניח כי עניינים של כל חברי הקבוצה ינוהל וייצוג בצורה הולמת, וינוהל בתום לב. מעבר לכך, לשם הוצאת צו גילוי מסמכים, צריכים להתקיים תנאים בסיסיים, כגון שמתן צו גילוי מסמכים יוביל לייעול ההליכים ופישוטם, שהם אכן מצויים בידיו של מי שהתביעה מכוונת כלפיו, ושאין בהמצאתם משום הטלת עול בלתי סביר עליו.

הליך של תובענה ייצוגית

תנאים נוספים בתובענות ייצוגיות

מלבד האמור לעיל, חוק תובענות ייצוגיות מעמיד עוד תנאים הצריכים להתקיים על מנת שתביעה תאושר כייצוגית. לדוגמא, חוק תובענות ייצוגיות קובע שרשאי להגיש תובענה כל מי שיש לו עילה אישית בתביעה המנויה בתוספת השנייה לחוק או בהוראת חוק אחרת. התביעות המנויות בתוספת השנייה לחוק הן למשל תביעה כנגד עוסק בקשר לעניין שבינו ובין לקוח, תביעה נגד מבטח, חברה מנהלת או סוכן ביטוח, נגד תאגיד בנקאי או נותן שירותים פיננסיים, תביעה בעילה לפי חוק התחרות הכלכלית, תביעה בעניין ניהול זירת סוחר, תביעה בקשר לזיקה לנייר ערך או יחידה והרשימה ארוכה. יש לציין שלא רק אנשים יכולים להגיש תובענה ייצוגית, אלא גם רשויות ציבוריות וארגונים, בהתאם לכללים הקבועים בחוק.

מלבד זאת, יש להראות שקיימת קבוצת נפגעים בגודל המצדיק את הגשת התובענה הייצוגית, אם כי קיימים מקרים שבהם התביעה מאושרת כייצוגית גם אם הקבוצה יותר קטנה, או אם יש קושי לאתר את חברי הקבוצה.

ככל שנפגעתם מהתנהלות שהנכם סבורים כי מתאימה להתברר בהליך ייצוגי, הנכם מוזמנים ליצור עמנו קשר באמצעות השארת פרטים באתר, או באמצעות האי-מייל Limor@bachlaw.co.il , או בווטסאפ לקישור המופיע באתר או בטלפון מס' 03-6932833.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן