הליך של תובענה ייצוגית

ההליך של הדיון בתובענות ייצוגיות נושא בחובו מגוון אתגרים משפטיים מורכבים. מדובר בכלי משפטי המאפשר לתובע הייצוגי לנהל תובענה עבור קבוצה גדולה של אנשים המהווים תובעים פוטנציאליים שאינם נוכחים בהליך ואינם לוקחים חלק פעיל בו, אך על התובע הייצוגי להוכיח כי עילת התביעה עומדת בעינה והיא אכן משותפת לכלל חברי הקבוצה.

ברוב רובן של התביעות הייצוגיות הנתבעים מבקשים להוכיח מאפיינים המבדילים כל מקרה ומקרה, תוך שהם מנסים לטעון שהמקרה לא מתאים להתברר כתובענה ייצוגית, כאשר הם מתבססים על כך שלאור מציאות החיים, קיימים הבדלים שונים, אף מזעריים, בין חברי הקבוצה.

בשל העובדה שרוב המידע מצוי בידי הנתבעים, נדרשים הליכי גילוי מסמכים ושאלונים על מנת לגרום לנתבעים לגלות את המידע הרלוונטי ולאפשר עיון בפועל בכל מסמך הקיים ברשותם שרלוונטי לתובענה.

 

הליכי גילוי ועיון במסמכים בהליך של תובענה ייצוגית

המדובר למעשה באחד הכלים החשובים ביותר של המשפט האזרחי. הפרוצדורה מחייבת משחק ב"קלפים גלויים", בו כל צד להליך נדרש לחשוף את המסמכים החשובים והרלוונטיים למחלוקת המתבררת במסגרת ההליך השיפוטי. כדי לממש את העיקרון הזה, קבע המחוקק מנגנון סדור של הליך גילוי ועיון במסמכים ומענה על שאלונים, הקבוע במסגרת תקנות סדר הדין האזרחי, תשע"ט-2018.

הליך גילוי ועיון במסמכים ומענה על שאלונים, קיים גם במסגרת הליך של תובענה ייצוגית, מכוח תקנות תובענות ייצוגיות, תש"ע-2010. אולם, קיים הבדל משמעותי בין הליך גילוי מסמכים בבקשה לאישור תובענה כייצוגית לבין הליך גילוי המסמכים בהליך אזרחי רגיל. בקשת האישור הינה בקשת ביניים שקודמת לניהול התביעה לגופה, ולכן, בשלב הדיוני הזה, זכות הגילוי והעיון מצומצמת ביחס להליך אזרחי רגיל, ורלוונטית בעיקר לסוגיית האחריות ולא לשאלת הנזק שמתבררת בתובענה ייצוגית בשלב מאוחר יותר. רק לאחר שמתקבלת התביעה הייצוגית והיא מתבררת לגופה, ניתן לקיים הליך גילוי ועיון מלא שכולל מידע גם לגבי היקף הנזק של חברי הקבוצה.

היבט ייחודי הרלוונטי לתובענות ייצוגיות הוא פערי המידע המובנים בין המבקש/התובע המייצג, אשר לרוב הינו אזרח מן השורה, לבין המשיבות/הנתבעות, שהן לרוב תאגידי ענק או רשויות מנהליות חזקות. נתבעים רבים מנצלים לא אחת את פערי המידע הנ"ל כדי להציג גרסה כוזבת בחסות הסתרה של מסמכים ומידע שמצוי רק בידיהם. לאור פערי כוחות ופערי מידע אלה, קיימת חשיבות דרמטית להליכי גילוי המסמכים והשאלונים על מנת לאפשר ניהול הליך יעיל והוגן.

חוק התובענות הייצוגיות מאפשר את הליך גילוי המסמכים על מנת שהתובע יוכל להוכיח את עילת תביעתו כראוי תוך צמצום הנחיתות האינפורמטיבית. במקרים רבים הנתבע מסרב לחשוף מסמכים רלוונטיים הדרושים למהלך תקין של משפט כאשר הליכי הגילוי חיוניים לשם ירידה לחקר האמת. בית המשפט קובע את חובת הגילוי והיקפה בהתאם לסוגיות שמעורר כל תיק לגופו. בסמכות בית המשפט להורות על חשיפת נתונים מסוימים במקביל להשחרת נתונים ופרטים אחרים אשר עשויים לפגוע בפרטיות.

לאור חשיבות הליכי הגילוי לצורך ההכרעה בתובענות ייצוגיות, ישנה חשיבות רבה בהשקעת מאמצים גדולים בהליכים המקדמיים של גילוי ועיון במסמכים ושאלונים.

הליך של תובענה ייצוגית

תקנות תובענות ייצוגיות שקובעות את הזכות לגילוי מסמכים ושאלונים מאפשרות-

  1. משחק בקלפים פתוחים
  2. חתירה לחשיפת האמת
  3. לגשר על פערי מידע

בשונה מתביעה רגילה, הליך תביעה הייצוגית מנוהל בשני שלבים. תחילה יש לבקש מבית המשפט לאשר את התביעה כייצוגית, ורק לאחר קבלת אישור זה ניתן להמשיך ולנהל את התביעה לגופה. מבנה דו שלבי זה של התנהלות התביעה הייצוגית העלה את השאלה האם יש אפשרות לקבל צו לגילוי מסמכים כלפי הנתבע עוד בשלב הבקשה לאישור התביעה כייצוגית, בטרם ניתן אישור זה.

ככלל, אכן יש אפשרות לקבל צו עבור גילוי מסמכים כבר בשלב המקדים של הדיון, במטרה שזה יסייע באישור התביעה כייצוגית, אך יש לקיים שני תנאים:

  1. יש להעמיד תשתית של ראיות ראשוניות עבור הוכחת קיום תנאי הסף לאישור התביעה כייצוגית.
  2. יש להבין מהי מידת רלוונטיות המסמכים אשר גילויים נדרש לשאלות שנוגעות לאישור זה.

חשוב לזכור כי הזכות לגילוי מסמכים חלה על מסמכים אשר רלוונטיים בלבד לבירור סוגיית קיומם של תנאי הסף עבור אישור התביעה כייצוגית. לכן, על התובע מוטלת המשימה לשכנע את בית המשפט כי אכן טיב המסמכים הללו שהוא מבקש לגלות, תורם באופן ישיר לעניין.

בשל כך, התובע צריך להעמיד תשתית ראייתית המלמדת על קיומה של עילה אישית שלו ועל קיום תנאי הסף עבור אישור התביעה כייצוגית. צו גילוי המסמכים יהיה כפוף למגבלות המוטלות על צו גילוי אשר ניתן בשלבים אחרים של הדיון, לרבות שמירה על סודיות של מסמכי הנתבע אשר ימסרו לתובע. זאת בכדי שהתביעה הייצוגית לא תהפוך כלי עבור חשיפת סודות מסחריים.

 

בך, לדרמן ושות' הינו משרד בוטיק בין הבולטים בתחום הליטיגציה האזרחית במדינת ישראל, אשר מתמחה בתביעות משפטיות מורכבות בתחום המשפט האזרחי מסחרי, בתובענות ייצוגיות ותובענות נגזרות, בפירוקי חברות ודיני חדלות פירעון, במאבקי שליטה בחברות וארגונים ובהליכים בפני בג"צ בתחומי המשפט הציבורי.

המשרד לקח חלק משמעותי בהליכים פורצי דרך אשר נקבעו בהם תקדימים משפטיים חשובים. יתרה מכך, המשרד היה שותף באופן מלא בהליכה חקיקה בכנסת במספר תחומים, כולל תובענות ייצוגיות, הגנת הסביבה וזכויות אלמנות ויתומי צה"ל. לאור זאת ועוד רבות, מזה 10 שנים ברציפות, שהמשרד מדורג בדרגות הדירוג הגבוהות ביותר בתחומי הליטיגציה האזרחית מסחרית והתובענות ייצוגיות.

קהל לקוחותינו כולל בין היתר בנקים, רשויות מקומיות, חברות היי טק, גופים וארגונים ציבוריים, מגוון לקוחות בתחומי התעשייה, המסחר והתשתית, חברות בתחום הבניה, חברות בתחום הדלק, לקוחות פרטיים וכן לקוחות מחו"ל. זאת ועוד, המשרד מקיים קשרי שיתוף פעולה שוטפים עם משרדי עורכי דין ברחבי אירופה וארה"ב המאפשרים הגשת סיוע, ייעוץ וייצוג משפטי הן עבור כלל הלקוחות הישראלים השוהים בחו"ל והן עבור לקוחות זרים הנמצאים בישראל.

המשרד מורכב מצוות עורכי דין מקצועי ומיומן אשר יעניק לכם את מלוא תשומת הלב, תוך יישום עבודת צוות, חשיבה יצירתית והבנה משפטית רחבה. זאת על מנת להעניק ללקוחותינו שירות משפטי מקיף, מהיר ויעיל תוך יחס אישי המותאם לכלל הצרכים של כל לקוח ולקוחה.

ככל שנפגעתם מהתנהלות שהנכם סבורים כי מתאימה להתברר בהליך ייצוגי , הנכם מוזמנים ליצור עמנו קשר באמצעות השארת פרטים באתר, או באמצעות האי-מייל Limor@bachlaw.co.il  או בווטסאפ לקישור המופיע באתר או בטלפון במספר 03-6932833.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן