מי רשאי להגיש תובענה ייצוגית ובשם מי?

חוק תובענות ייצוגיות: מי רשאי להגיש תובענה ייצוגית ובשם מי?

רשאי להגיש תביעה ייצוגית כל אדם שיש לו עילה אישית בתביעה המנויה באחד מן הפריטים בתוספת השנייה לחוק תובענות ייצוגיות או שמופיעה בהוראת חוק אחרת, ובלבד שהשאלות העולות מתביעתו הן משותפות לקבוצת בני אדם. כמו כן, רשויות ציבוריות שפורטו בחוק, וארגונים כהגדרתם בחוק, רשאים גם הם להגיש תביעה ייצוגית.

התוספת השנייה לחוק מגדירה נושאים רבים ומגוונים בגינם יכולה להיות מוגשת תובענה ייצוגיות, בהם – צרכנות, ביטוח, בנקאות, ניירות ערך, הגבלים עסקיים, איכות הסביבה, דיני עבודה, נגישות ועוד.

כך למשל, משרדנו ניהל ומנהל הליכים של תובענות ייצוגיות במגוון של תחומים, כמו למשל:

  • תביעה ייצוגית נגד חברות הביטוח המובילות בקשר עם אי תשלום ריבית בעת תשלום תגמולי הביטוח בכל פוליסות הביטוח המשווקות על ידן.
  • תביעה ייצוגית נגד חברות הביטוח המובילות בקשר עם אי תשלום רכיב המע"מ בעת תשלום תגמולי ביטוח רכוש, במקרים בהם לא תוקן הנזק.
  • תביעה ייצוגית נגד חברות הביטוח המובילות בקשר עם העדר יידוע על זכותם של מבוטחים בביטוחי רכב לעדכן חציית מדרגת גיל ו/או וותק נהיגה תוך השבה של חלק מן הפרמיה.
  • תביעה ייצוגית נגד חברת חשמל בקשר עם חיוב לקוחות באמצעות חשבונות החשמל בכספים שמימנו חריגות שכר ופנסיה של עובדי וגמלאי החברה.
  • תביעה ייצוגית נגד חברות רותם אמפרט ופריקלאס, בקשר עם הפגיעה באיכות הסביבה בשל זיהום חמור של אקוויפר חבורת יהודה ומעיין עין בוקק באזור ים המלח.
  • תביעה ייצוגית צרכנית נגד חברות בתעשיית הרכב (צ'מפיון מוטורס ופולקסוואגן) בקשר עם תקלה בשרשרת התזמון של מנועי הרכב של קונצרן פולקסוואגן (שכולל את פולקסוואגן, אאודי, סקודה וסיאט)
  • תובענה ייצוגית נגד קונצרן פולקסוואגן וצ'מפיון מוטורס בקשר עם הפרשייה העולמית של זיוף נתוני פליטת המזהמים ברכבי דיזל של פולקסוואגן, אאודי, סקודה וסיאט, הידועה בשם "דיזלגייט"– הן בגין הפגיעה הצרכנית והן בגין הפגיעה באיכות הסביבה.
  • תביעה ייצוגית צרכנית נגד קבוצת יוניברסל מוטורס וחברת ג'נרל מוטורס בקשר עם פגם בדוושת המצמד ("קלאץ'") המותקנת ברכבי שברולט ספארק.
  • תביעה ייצוגית צרכנית נגד קבוצת כלמוביל וחברת מיצובישי בקשר עם בעיית חלודה (קורוזיה) סדרתית הנוצרת באזור גומיית האיטום של חלון הגג ברכבי מיצובישי פאג'רו וגורמת לפגיעה באיטום של חלון הגג.
  • תובענה ייצוגית נגד טויוטה בקשר עם התנתקות גלגלים קדמיים בעת הנסיעה ברכבי טויוטה לאנד קרוזר פראדו.
  • תביעה ייצוגית צרכנית נגד חברת גט טקסי בקשר עם הפרה חובתה ליידע ולאפשר למשתמשי האפליקציה לבצע את הנסיעה במונית על פי מחיר המחירון של משרד התחבורה לנסיעות בין-עירוניות.
  • תביעה ייצוגית צרכנית נגד חברות תקשורת סלולרית (פרטנר, סלקום ופלאפון) בקשר עם חיוב לקוחות חברות הסלולר בגין שירותי תוכן שלא ביקשו לצרוך, ללא קבלת הסכמתם ותוך שימוש בהוראת הקבע שנמסרה לחברות הסלולר.
  • תביעה ייצוגית בעילה של הפרת דיני ההגבלים העסקיים נגד המאפיות ברמן, אנג'ל ודוידוביץ' בקשר עם קרטל המאפיות ובקשר עם הנזקים שנגרמו לציבור בשל ההסדר הכובל.
  • תביעה ייצוגית נגד בנקים בקשר עם ניכוי מס בעת שהם מבקשים לבצע עסקאות בניירות ערך.
  • תובענה ייצוגית נגד שלוש חברות האשראי (ישראכרט, לאומי קארד-מקס וכ.א.ל.) בקשר עם אי נקיטה בפעולות הנדרשות למניעת עושק הקשישים על ידי חברות שיווק ישיר, ואי השבת כספים שנגבו מהם שלא כדין.
  • תביעה ייצוגית צרכנית נגד חברת הוט בקשר עם הפרת זמני המענה הטלפוני הקבועים בדין בשירות לקוחות ומענה טכני.
  • תביעה ייצוגית נגד בזק בינלאומי בקשר עם כשלים בתוכנת סינון תכנים פוגעניים בעת גלישה באינטרנט ובקשר עם אי גילוי כנדרש אודות הזכות לתוכנת סינון ללא עלות.
  • תובענה ייצוגית צרכנית נגד חברת התעופה רייאנאייר בקשר עם גביית עמלת המרת שער מיותרת בעת רכישת כרטיסי טיסה.
  • תובענה ייצוגית נגד חברות ביטוח בקשר עם מקדם הקצבה בפוליסות ביטוח מנהלים.

 
מי רשאי להגיש תובענה ייצוגית ובשם מי
בין אם מדובר בתביעה ייצוגית נגד טויוטה, בזק בינלאומי, תביעה ייצוגית נגד חברות הביטוח, חברות אשראי וכן הלאה, חשוב לדעת שהמבקש להגיש תובענה ייצוגית צריך להראות, בין היתר, כי קיימת קבוצה של נפגעים שגודלה מצדיק להגיש תובענה ייצוגית. עם זאת, ישנם מקרים בהם ניתן להגיש תובענה ייצוגית גם אם מדובר בקבוצה קטנה יחסית או שמתעורר קושי לאתר את חברי הקבוצה.

עוד חשוב לדעת, כי קיימים מקרים בהם שונות רבה בין חברי הקבוצה בקשר לעילת תביעה עשויה להוביל למסקנה כי העניין אינו מתאים להתברר בדרך של תובענה ייצוגית. אולם, ככל שהשונות בין חברי הקבוצה נוגעת לגובה הפיצוי שהם עתידים להשיג אם התביעה תתקבל, ניתן לתת לכך מענה באמצעות מנגנונים שונים שנקבעו בחוק על מנת שהדבר לא יכשיל את בירור התובענה הייצוגית.

ככל שנפגעתם מהתנהלות שהנכם סבורים כי מתאימה להתברר בהליך ייצוגי, הנכם מוזמנים ליצור עמנו קשר באמצעות השארת פרטים באתר, או באמצעות האי-מייל Limor@bachlaw.co.il , או בווטסאפ לקישור המופיע באתר או בטלפון מס' 03-6932833.

 

 

סגירת תפריט
דילוג לתוכן